Koncert Pieśni Fryderyka Chopina.
Wyjątkowy kameralny koncert Pieśni Fryderyka Chopina.
W dniu 11 listopada 2022 roku o godz. 17.00 w Willi Decjusza - przepięknym renesansowym zespole pałacowo-parkowym odbędzie się wyjątkowy kameralny koncert Pieśni Fryderyka Chopina. Jego wyjątkowość zawarta jest w 19 utworach skomponowanych na głos i fortepian w latach 1827-1847 do słów polskich poetów: Stanisława Witwickiego, Adama Mickiewicza, Bohdana Zaleskiego i Zygmunta Krasińskiego.
Fryderyk Chopin rozpoczął komponowanie utworów już w 11-stym roku życia. Posiadając fenomenalny talent pianistyczny stał się wirtuozem wszechczasów. Tymczasem wszystkie swoje pieśni skomponował przed wyjazdem z kraju. Jego muzyka obfitowała w wątki polskiego folkloru, nawiązującego w warstwie muzycznej do rodzimej muzyki i tradycji ludowej, co stanowiło jedyny, niepowtarzalny wyraz polskości kompozytora. Przyjaźnił się z Adamem Mickiewiczem i jako patriota był mocno zaangażowany uczuciowo w sprawy odzyskania niepodległości przez Polskę. Traktując większość swoich pieśni jako utwory okolicznościowe i dedykowane przyjaciołom urozmaicał nimi spotkania towarzyskie. Gatunek pieśni w czasach Chopina należał do najważniejszego nurtu muzycznego i w pełni spełniał romantyczny postulat correspondance des arts.
Urocze miniatury wokalne Chopina niech przeniosą Państwa w tym dniu w inny niepowtarzalny i nadzwyczajny wymiar i staną się opowieściami o miłości, zalotach, nadziei doskonale uwypuklając romantyczną duszę Chopina - nie tylko zadumanego nad losem ojczyzny, ale także pogodnego, wesołego i skorego do żartów twórcę.
Wykonawcami utworów będą lubiani krakowscy muzycy: Łucja Czarnecka - sopran, Witold Wilczek – fortepian oraz gość specjalny Zbigniew Stępniak - bas, basso profondo.
Fryderyk Chopin rozpoczął komponowanie utworów już w 11-stym roku życia. Posiadając fenomenalny talent pianistyczny stał się wirtuozem wszechczasów. Tymczasem wszystkie swoje pieśni skomponował przed wyjazdem z kraju. Jego muzyka obfitowała w wątki polskiego folkloru, nawiązującego w warstwie muzycznej do rodzimej muzyki i tradycji ludowej, co stanowiło jedyny, niepowtarzalny wyraz polskości kompozytora. Przyjaźnił się z Adamem Mickiewiczem i jako patriota był mocno zaangażowany uczuciowo w sprawy odzyskania niepodległości przez Polskę. Traktując większość swoich pieśni jako utwory okolicznościowe i dedykowane przyjaciołom urozmaicał nimi spotkania towarzyskie. Gatunek pieśni w czasach Chopina należał do najważniejszego nurtu muzycznego i w pełni spełniał romantyczny postulat correspondance des arts.
Urocze miniatury wokalne Chopina niech przeniosą Państwa w tym dniu w inny niepowtarzalny i nadzwyczajny wymiar i staną się opowieściami o miłości, zalotach, nadziei doskonale uwypuklając romantyczną duszę Chopina - nie tylko zadumanego nad losem ojczyzny, ale także pogodnego, wesołego i skorego do żartów twórcę.
Wykonawcami utworów będą lubiani krakowscy muzycy: Łucja Czarnecka - sopran, Witold Wilczek – fortepian oraz gość specjalny Zbigniew Stępniak - bas, basso profondo.
Łucja Czarnecka - sopran
„Jej piękny i krystaliczny głos budzi zachwyt, a interpretacje porywają świeżością i niezwykłą ekspresją.”- ks. prof. Tadeusz Przybylski.
Ukończyła wokalistykę w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu prof. Heleny Łazarskiej oraz Izabeli Jasińskiej–Buszewicz. Jest doktorem habilitowanym Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie i profesorem w krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych oraz na Wydziale Teatru Tańca (specjalność aktor teatru tańca) w Bytomiu. W ramach działalności pedagogicznej stworzyła autorski program „Laboratorium głosu” dla potrzeb uczelni.
Występuje w projektach muzyczno-teatralnych, prestiżowych festiwalach muzycznych, między innymi w takich krajach jak: Ukraina, Litwa, Słowacja, Francja, Włochy, Niemcy, Austria, Holandia, Belgia, USA, Kanada, Izrael i Polska. Współpracowała z Teatrem Wielkim i Filharmonią Narodową w Warszawie. Od wielu lat związana jest z Teatrem im. S. I. Witkiewicza. Jest pierwszą sopranistką, której głos zabrzmiał w Wysokich Tatrach w plenerowym spektaklu „Na Przełęczy” S.I. Witkiewicza w reżyserii Andrzeja Dziuka. W 2013 roku była dyrektorem artystycznym projektu „Patrząc w przyszłość - Małopolska zachodnia wykorzystuje europejską szansę”.
Łucja Czarnecka jest kreatorką wielu prawykonań utworów kompozytorów polskich i zagranicznych. Śpiewa muzykę klasyczną, współczesną i alternatywną współpracując z wieloma kompozytorami m.in. z Andrzejem Zaryckim, Januszem Grzywaczem, Jerzym Chruścińskim oraz dokonując nagrań dla filmu i teatru. W 2011 roku nagrała wraz z organistą Krzysztofem Latałą płytę ,,Secret”. Ma w dorobku artystycznym pięć płyt solowych z muzyką sakralną, operową i pieśniami Mieczysława Karłowicza (2020). Jest autorką książki „Karłowicz Pieśni. Zaduma nad zagadką miłości i śmierci” (2009).
Ukończyła wokalistykę w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu prof. Heleny Łazarskiej oraz Izabeli Jasińskiej–Buszewicz. Jest doktorem habilitowanym Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie i profesorem w krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych oraz na Wydziale Teatru Tańca (specjalność aktor teatru tańca) w Bytomiu. W ramach działalności pedagogicznej stworzyła autorski program „Laboratorium głosu” dla potrzeb uczelni.
Występuje w projektach muzyczno-teatralnych, prestiżowych festiwalach muzycznych, między innymi w takich krajach jak: Ukraina, Litwa, Słowacja, Francja, Włochy, Niemcy, Austria, Holandia, Belgia, USA, Kanada, Izrael i Polska. Współpracowała z Teatrem Wielkim i Filharmonią Narodową w Warszawie. Od wielu lat związana jest z Teatrem im. S. I. Witkiewicza. Jest pierwszą sopranistką, której głos zabrzmiał w Wysokich Tatrach w plenerowym spektaklu „Na Przełęczy” S.I. Witkiewicza w reżyserii Andrzeja Dziuka. W 2013 roku była dyrektorem artystycznym projektu „Patrząc w przyszłość - Małopolska zachodnia wykorzystuje europejską szansę”.
Łucja Czarnecka jest kreatorką wielu prawykonań utworów kompozytorów polskich i zagranicznych. Śpiewa muzykę klasyczną, współczesną i alternatywną współpracując z wieloma kompozytorami m.in. z Andrzejem Zaryckim, Januszem Grzywaczem, Jerzym Chruścińskim oraz dokonując nagrań dla filmu i teatru. W 2011 roku nagrała wraz z organistą Krzysztofem Latałą płytę ,,Secret”. Ma w dorobku artystycznym pięć płyt solowych z muzyką sakralną, operową i pieśniami Mieczysława Karłowicza (2020). Jest autorką książki „Karłowicz Pieśni. Zaduma nad zagadką miłości i śmierci” (2009).
ks. Zbigniew Stępniak - bas, basso profondo
Jest absolwentem Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy (śpiew solowy w klasie prof. M. Witkiewicza i ks. dra hab. R. Kaczorowskiego). Ukończył również Wyższe Seminarium Duchowne Hosianum w Olsztynie (filozofia i teologia), Instytut Muzyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (pedagogika muzyczna), Podyplomowe Studium Emisji Głosu przy Narodowym Centrum Kultury w Warszawie i Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy (u prof. J. Gałęskiej-Tritt). Doktorat, pod kierunkiem prof. dra hab. Stanisława Dąbka, obronił na Wydziale Nauk Historycznych i Społecznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Stopień doktora habilitowanego otrzymał na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w roku 2019. Swoje umiejętności wokalne pogłębia na kursach, szkoleniach i stażach, w kraju i za granicą. Od kilku lat jest pod stałą opieką wokalną uznanego w Europie pedagoga śpiewu Janusza Niziołka. Pracuje na stanowisku profesora w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Koncertuje w kraju i za granicą, m.in. w Szwajcarii, Niemczech, Czechach. Jest pomysłodawcą, inicjatorem i pierwszym dyrektorem artystycznym Letnich Koncertów Muzyki Wokalnej „Varmia Gaudet et Cantat” w Ramsowie oraz spotkań z muzyką sakralną w regionie Mörel-Filet w południowej Szwajcarii. W swoim repertuarze ma utwory kompozytorów od renesansu do współczesności: operowe arie basowe, pieśni, dzieła oratoryjno-kantatowe, szczególnie rzadko wykonywane kompozycje barokowe dla niskiego basu. Dysponuje rzadko spotykanym głębokim i dźwięcznym głosem określanym jako basso profondo, o szerokiej skali.
www.bassoprofundo.pl
Koncertuje w kraju i za granicą, m.in. w Szwajcarii, Niemczech, Czechach. Jest pomysłodawcą, inicjatorem i pierwszym dyrektorem artystycznym Letnich Koncertów Muzyki Wokalnej „Varmia Gaudet et Cantat” w Ramsowie oraz spotkań z muzyką sakralną w regionie Mörel-Filet w południowej Szwajcarii. W swoim repertuarze ma utwory kompozytorów od renesansu do współczesności: operowe arie basowe, pieśni, dzieła oratoryjno-kantatowe, szczególnie rzadko wykonywane kompozycje barokowe dla niskiego basu. Dysponuje rzadko spotykanym głębokim i dźwięcznym głosem określanym jako basso profondo, o szerokiej skali.
www.bassoprofundo.pl
Witold Wilczek - fortepian
Pianista krakowski urodzony w rodzinie z długimi muzycznymi tradycjami. Kształcił się w Hochschule der Künste w Bernie w klasie Tomasza Herbuta oraz w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie Moniki Sikorskiej-Wojtachy oraz Zbigniewa Raubo. W 2021 roku otrzymał tytuł doktora sztuk z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, gdzie obecnie pracuje. Swoje umiejętności doskonalił u takich pianistów jak: Dina Yoffe, Andrzej Pikul, Maja Nosowska, Lee Kum Sing, Anna Malikova, Jan Jiracek von Arnim, Tamas Ungar, Eugen Indjic, Ekaterina Derzhavina.
Koncertuje w Polsce i za granicą (Francja, Niemcy, Szwajcaria, Węgry, Włochy, USA, Wielka Brytania) występując na festiwalach takich jak: Printemps Musical d`Annecy, Academia Festival Saracinesco, Klavier Plus Isny czy II Dni Kultury Polskiej na Kamczatce. Występował też z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną pod batutą Anny Duczmal-Mróz oraz z orkiestrą Giardino d'Amore pod batutą Marty Gardolińskiej.
Jego dyskografia obejmuje cztery albumy płytowe, w tym dwa albumy solowe, komplet pieśni Mieczysława Karłowicza nagrany wraz z sopranem Łucją Czarnecką oraz II Koncert Fortepianowy As-dur Zygmunta Stojowskiego zarejestrowany dla wytwórni DUX w warszawskim studio S1 wraz z Polską Orkiestrą Sinfonia Juventus pod batutą Marka Wroniszewskiego. Jest laureatem nagród i wyróżnień międzynarodowych konkursów w Paryżu, Rzymie i Budapeszcie, a także stypendystą fundacji Lyra, BieleckiArt oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
www.witoldwilczek.com
Koncertuje w Polsce i za granicą (Francja, Niemcy, Szwajcaria, Węgry, Włochy, USA, Wielka Brytania) występując na festiwalach takich jak: Printemps Musical d`Annecy, Academia Festival Saracinesco, Klavier Plus Isny czy II Dni Kultury Polskiej na Kamczatce. Występował też z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną pod batutą Anny Duczmal-Mróz oraz z orkiestrą Giardino d'Amore pod batutą Marty Gardolińskiej.
Jego dyskografia obejmuje cztery albumy płytowe, w tym dwa albumy solowe, komplet pieśni Mieczysława Karłowicza nagrany wraz z sopranem Łucją Czarnecką oraz II Koncert Fortepianowy As-dur Zygmunta Stojowskiego zarejestrowany dla wytwórni DUX w warszawskim studio S1 wraz z Polską Orkiestrą Sinfonia Juventus pod batutą Marka Wroniszewskiego. Jest laureatem nagród i wyróżnień międzynarodowych konkursów w Paryżu, Rzymie i Budapeszcie, a także stypendystą fundacji Lyra, BieleckiArt oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
www.witoldwilczek.com