Muzyka w Willi
Zapraszamy na koncert muzyki fortepianowej francuskich kompozytorów.

Koncert muzyki fortepianowej francuskich kompozytorów | Willa Decjusza, 9 marca 2025 (niedziela), godz. 12.00
Bohaterami pierwszego tegorocznego i zarazem zapowiadającego nadchodzącą wiosnę koncertu w Willi Decjusza będą francuscy kompozytorzy. Podczas koncertu usłyszymy m.in. Clauda Debussy'ego i jego Suitę bergamasque, zdradzającą kierunek inspiracji kompozytora tańcami regionu włoskiego. Zabrzmi również utwór Pour le Piano, który niezmiennie fascynuje słuchaczy i wykonawców swoją harmonicznością i unikalnym połączeniem kultur muzycznych, dając świadectwo poszukiwań przez Debussy’ego innowacyjnych rozwiązań w świecie muzyki.
Koncert będzie okazją do zapoznania się także z twórczością Pierre’a Bouleza, kompozytora i uznanego na całym świecie dyrygenta, który był jednym z najwybitniejszych interpretatorów dzieł klasyki XX-wiecznej muzyki. Z jego inicjatywy rząd francuski powołał w 1977 roku największą w świecie instytucję dedykowaną nowej muzyce o nazwie IRCAM. Kompozytor został również uhonorowany polskim Złotym Medalem „Zasłużonego Kulturze Gloria Artis”, który otrzymał w 2012 roku. Podczas koncertu usłyszymy jego miniatury fortepianowe Douze notations. Program zamknie Fantaisie burlesque, jeden z wczesnych utworów Oliviera Messiaena, którego studentem w paryskim konserwatorium był Pierre Boulez i uczęszczał na prowadzone przez niego zajęcia z analizy muzycznej.
W podróż z niezwykłą muzyką fortepianową francuskich kompozytorów zabierze publiczność Olga Michałowska i Szymon Paruzel.
BILETY w cenie 15,00 zł i 10,00 zł do kupienia online: https://bilety.willadecjusza.pl/index.php/repertoire.html?id=523 lub przed koncertem.
PROGRAM:
Claude Debussy (1863-1918) |
wykonanie: Szymon Paruzel, fortepian
Suite bergamasque (1905)
I. Prélude
II. Menuet
III. Clair de lune
IV. Passepied
Deux arabesques (1890-1891)
I. Andantino con moto
II. Allegretto scherzando
Pour le piano (1902)
I. Prélude
II. Sarabande
III. Toccata
Pierre Boulez (1925-2016) |
wykonanie: Olga Michałowska, fortepian
Douze notations (1945)
I. Fantasque - Modéré
II. Très vif
III. Assez lent
IV. Rythmique
V. Doux et improvisé
VI. Rapide
VII. Hiératique
VIII. Modéré jusqu'à très vif
IX. Lointain - Calme
X. Mécanique et très sec
XI. Scintillant
XII. Lent - Puissant et âpre
Incises (1994)
Olivier Messiaen (1908-1992) |
wykonanie: Olga Michałowska, fortepian
Fantaisie burlesque (1932)
WYKONAWCY:
Olga Michałowska - absolwentka Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie fortepianu dr. Piotra Kowala. W swojej działalności artystycznej skupia się przede wszystkim na wykonywaniu muzyki XX i XXI wieku – zarówno solo, jak i w zespołach kameralnych. Podczas edukacji w Akademii Muzycznej w Krakowie brała udział w licznych projektach poświęconych muzyce współczesnej oraz prawykonaniach utworów kompozytorów z macierzystej uczelni i spoza niej (m. in. Mark Wolf, Yuqingqing Fan, Michał Smajdor, David Pellejer, Vincenzo La Spesa, Viacheslav Kyrylov, Oktawia Pączkowska, Julia Schwartz. Występowała na festiwalach w Polsce i za granicą, m.in. dwukrotnie na Festiwalu Brunona Schulza w Drohobyczu (Ukraina), a także w ramach konferencji naukowych skoncentrowanych na wykonywaniu, tworzeniu i interpretowaniu muzyki współczesnej, np. ELEMENTI (2023), KOPERNIKADA (2023). Jako pianistka-performerka współuczestniczyła w wykonaniu wydarzenia VEXATIONS w ramach festiwalu Muzyka w Starych Balicach oraz uczestniczyła w projekcie stypendialnym Miasta Krakowa – wideo operze Wilk Stepowy, skomponowanej przez Oktawię Pączkowską. Jest także współzałożycielką i członkinią zespołu muzyki współczesnej NewTone.
Olga Michałowska doskonaliła swoje umiejętności pod kierunkiem uznanych artystów i pedagogów, takich jak: Martyna Zakrzewska, Adam Kośmieja czy Szymon Bywalec. W ramach programu Erasmus podjęła naukę w Hochschule für Musik und Tanz w Kolonii w klasie fortepianu Paulo Alvaresa (2021). Olga Michałowska jest członkinią dwóch zespołów muzyki współczesnej, ponadto dalej rozwija się jako solowa pianistka, a w jej repertuarze znajdują się utwory takich kompozytorów jak: George Crumb, Pierre Boulez, Rebecca Saunders, Olivier Messiaen, Béla Bartók, Paweł Mykietyn, Grażyna Bacewicz.
Szymon Paruzel - studiował w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie prof. Gajusza Kęski (2018-2021) oraz w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie prof. Jerzego Sterczyńskiego i mgr. Macieja Woty (2021-2023). Brał udział w kursach mistrzowskich takich pedagogów jak: Andrzej Jasiński, Ingolf Wunder, Krzysztof Jabłoński, Peter Jablonski, Alicja Paleta-Bugaj, Beata Bilińska.
Pianista wiele uwagi poświęca XX-wiecznemu i współczesnemu repertuarowi, w szczególności twórczości Grażyny Bacewicz, Aleksandra Tansmana, Kazimierza Serockiego, Zygmunta Krauzego, Henryka Mikołaja Góreckiego czy Bogusława Schaeffera. Zainteresowanie to pozwoliło mu prawykonać kilka utworów, jak Ohr koreańskiego kompozytora Jee Seo (w 2023 roku w Tallinnie, koncert transmitowany był na żywo przez ERR, estońskiego nadawcę publicznego) czy Szep-Ty-Ja-My. Pamięci marzeń młodego artysty Franciszka Lewockiego na fortepian i live electronics (styczeń 2024 w Warszawie). Wykonał także partie fortepianu i czelesty podczas polskiego prawykonania Pastoral Symphony Bretta Deana i Tree Line Toru Takemitsu w Filharmonii Krakowskiej (2023). Brał czynny udział w kursach mistrzowskich, poświęconych Pierrotowi Lunaire Schönberga, jak również prawykonał napisane specjalnie na tę okazję utwory Liucilė Vilimaitė i Sama Rudda-Jonesa (w ramach programu Britten Pears Young Artist 2024-2025). W kręgu zainteresowań Szymona Paruzela znajduje się również muzyka dawna, którą wykonuje na klawesynie i klawikordzie (gry na nich uczy się pod kierunkiem odpowiednio Władysława Kłosiewicza i Marii Erdman).
Ważne miejsce w działalności pianisty zajmuje muzyka kameralna. Występuje również jako dyrygent oraz jest aktywny na wielu muzycznych polach: pracuje jako pedagog i akompaniator. W ramach działalności popularyzatorskiej, w latach 2018-2022 prowadził wraz z siostrą, Natalią Paruzel-Satławą funpage Muzyka Niepoważna, od 2024 roku stanowi część zespołu magazynu "Presto", a od 2025 pisze dla "Notatnika Pianistycznego". Od roku szkolnego 2024/2025 pełni funkcję wicedyrektora Niepublicznej Szkoły Muzycznej w Bibicach pod Krakowem. Ponadto, w 2022 roku ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Jagiellońskim.
Bohaterami pierwszego tegorocznego i zarazem zapowiadającego nadchodzącą wiosnę koncertu w Willi Decjusza będą francuscy kompozytorzy. Podczas koncertu usłyszymy m.in. Clauda Debussy'ego i jego Suitę bergamasque, zdradzającą kierunek inspiracji kompozytora tańcami regionu włoskiego. Zabrzmi również utwór Pour le Piano, który niezmiennie fascynuje słuchaczy i wykonawców swoją harmonicznością i unikalnym połączeniem kultur muzycznych, dając świadectwo poszukiwań przez Debussy’ego innowacyjnych rozwiązań w świecie muzyki.
Koncert będzie okazją do zapoznania się także z twórczością Pierre’a Bouleza, kompozytora i uznanego na całym świecie dyrygenta, który był jednym z najwybitniejszych interpretatorów dzieł klasyki XX-wiecznej muzyki. Z jego inicjatywy rząd francuski powołał w 1977 roku największą w świecie instytucję dedykowaną nowej muzyce o nazwie IRCAM. Kompozytor został również uhonorowany polskim Złotym Medalem „Zasłużonego Kulturze Gloria Artis”, który otrzymał w 2012 roku. Podczas koncertu usłyszymy jego miniatury fortepianowe Douze notations. Program zamknie Fantaisie burlesque, jeden z wczesnych utworów Oliviera Messiaena, którego studentem w paryskim konserwatorium był Pierre Boulez i uczęszczał na prowadzone przez niego zajęcia z analizy muzycznej.
W podróż z niezwykłą muzyką fortepianową francuskich kompozytorów zabierze publiczność Olga Michałowska i Szymon Paruzel.
BILETY w cenie 15,00 zł i 10,00 zł do kupienia online: https://bilety.willadecjusza.pl/index.php/repertoire.html?id=523 lub przed koncertem.
PROGRAM:
Claude Debussy (1863-1918) |
wykonanie: Szymon Paruzel, fortepian
Suite bergamasque (1905)
I. Prélude
II. Menuet
III. Clair de lune
IV. Passepied
Deux arabesques (1890-1891)
I. Andantino con moto
II. Allegretto scherzando
Pour le piano (1902)
I. Prélude
II. Sarabande
III. Toccata
Pierre Boulez (1925-2016) |
wykonanie: Olga Michałowska, fortepian
Douze notations (1945)
I. Fantasque - Modéré
II. Très vif
III. Assez lent
IV. Rythmique
V. Doux et improvisé
VI. Rapide
VII. Hiératique
VIII. Modéré jusqu'à très vif
IX. Lointain - Calme
X. Mécanique et très sec
XI. Scintillant
XII. Lent - Puissant et âpre
Incises (1994)
Olivier Messiaen (1908-1992) |
wykonanie: Olga Michałowska, fortepian
Fantaisie burlesque (1932)
WYKONAWCY:
Olga Michałowska - absolwentka Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie fortepianu dr. Piotra Kowala. W swojej działalności artystycznej skupia się przede wszystkim na wykonywaniu muzyki XX i XXI wieku – zarówno solo, jak i w zespołach kameralnych. Podczas edukacji w Akademii Muzycznej w Krakowie brała udział w licznych projektach poświęconych muzyce współczesnej oraz prawykonaniach utworów kompozytorów z macierzystej uczelni i spoza niej (m. in. Mark Wolf, Yuqingqing Fan, Michał Smajdor, David Pellejer, Vincenzo La Spesa, Viacheslav Kyrylov, Oktawia Pączkowska, Julia Schwartz. Występowała na festiwalach w Polsce i za granicą, m.in. dwukrotnie na Festiwalu Brunona Schulza w Drohobyczu (Ukraina), a także w ramach konferencji naukowych skoncentrowanych na wykonywaniu, tworzeniu i interpretowaniu muzyki współczesnej, np. ELEMENTI (2023), KOPERNIKADA (2023). Jako pianistka-performerka współuczestniczyła w wykonaniu wydarzenia VEXATIONS w ramach festiwalu Muzyka w Starych Balicach oraz uczestniczyła w projekcie stypendialnym Miasta Krakowa – wideo operze Wilk Stepowy, skomponowanej przez Oktawię Pączkowską. Jest także współzałożycielką i członkinią zespołu muzyki współczesnej NewTone.
Olga Michałowska doskonaliła swoje umiejętności pod kierunkiem uznanych artystów i pedagogów, takich jak: Martyna Zakrzewska, Adam Kośmieja czy Szymon Bywalec. W ramach programu Erasmus podjęła naukę w Hochschule für Musik und Tanz w Kolonii w klasie fortepianu Paulo Alvaresa (2021). Olga Michałowska jest członkinią dwóch zespołów muzyki współczesnej, ponadto dalej rozwija się jako solowa pianistka, a w jej repertuarze znajdują się utwory takich kompozytorów jak: George Crumb, Pierre Boulez, Rebecca Saunders, Olivier Messiaen, Béla Bartók, Paweł Mykietyn, Grażyna Bacewicz.
Szymon Paruzel - studiował w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie prof. Gajusza Kęski (2018-2021) oraz w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie prof. Jerzego Sterczyńskiego i mgr. Macieja Woty (2021-2023). Brał udział w kursach mistrzowskich takich pedagogów jak: Andrzej Jasiński, Ingolf Wunder, Krzysztof Jabłoński, Peter Jablonski, Alicja Paleta-Bugaj, Beata Bilińska.
Pianista wiele uwagi poświęca XX-wiecznemu i współczesnemu repertuarowi, w szczególności twórczości Grażyny Bacewicz, Aleksandra Tansmana, Kazimierza Serockiego, Zygmunta Krauzego, Henryka Mikołaja Góreckiego czy Bogusława Schaeffera. Zainteresowanie to pozwoliło mu prawykonać kilka utworów, jak Ohr koreańskiego kompozytora Jee Seo (w 2023 roku w Tallinnie, koncert transmitowany był na żywo przez ERR, estońskiego nadawcę publicznego) czy Szep-Ty-Ja-My. Pamięci marzeń młodego artysty Franciszka Lewockiego na fortepian i live electronics (styczeń 2024 w Warszawie). Wykonał także partie fortepianu i czelesty podczas polskiego prawykonania Pastoral Symphony Bretta Deana i Tree Line Toru Takemitsu w Filharmonii Krakowskiej (2023). Brał czynny udział w kursach mistrzowskich, poświęconych Pierrotowi Lunaire Schönberga, jak również prawykonał napisane specjalnie na tę okazję utwory Liucilė Vilimaitė i Sama Rudda-Jonesa (w ramach programu Britten Pears Young Artist 2024-2025). W kręgu zainteresowań Szymona Paruzela znajduje się również muzyka dawna, którą wykonuje na klawesynie i klawikordzie (gry na nich uczy się pod kierunkiem odpowiednio Władysława Kłosiewicza i Marii Erdman).
Ważne miejsce w działalności pianisty zajmuje muzyka kameralna. Występuje również jako dyrygent oraz jest aktywny na wielu muzycznych polach: pracuje jako pedagog i akompaniator. W ramach działalności popularyzatorskiej, w latach 2018-2022 prowadził wraz z siostrą, Natalią Paruzel-Satławą funpage Muzyka Niepoważna, od 2024 roku stanowi część zespołu magazynu "Presto", a od 2025 pisze dla "Notatnika Pianistycznego". Od roku szkolnego 2024/2025 pełni funkcję wicedyrektora Niepublicznej Szkoły Muzycznej w Bibicach pod Krakowem. Ponadto, w 2022 roku ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Jagiellońskim.