Mistrzowski Recital Kameralny
Koncert przybliżający nieznane polskie dzieła skrzypcowej literatury muzycznej.
Mistrzowski Recital Kameralny - wyjątkowy koncert przybliżający nieznane polskie dzieła skrzypcowej literatury muzycznej.
Willa Decjusza, 4 grudnia (środa), godz. 18.00
Zapraszamy w środę 4 grudnia o godz. 18.00 na wydarzenie w ramach XV Międzynarodowego Festiwalu Muzyczno-Artystycznego Sfogato. W programie znajdą się mniej znane, a zarazem niezwykle wartościowe pozycje z repertuaru muzyki polskiej. Dzieła polskich kompozytorów: Michała Józefowicza, Józefa Witwickiego oraz Stanisława Serwaczyńskiego, pomimo ich niekwestionowanej artystycznej wartości, nie pojawiają się w repertuarach koncertujących skrzypków. Grand Duo Polonais braci Wieniawskich w programach koncertowych pojawia się sporadycznie. Skrzypek Marek Polański oraz pianista Grzegorz Biegas, wspólnie przygotowali album płytowy, którego głównym przesłaniem jest ukazanie piękna oraz wartości kompozycji naszych rodzimych twórców. Projekt ten, mający na celu promocję zapomnianej muzyki polskiej nagrodzony został stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Jakie utwory usłyszymy podczas mistrzowskiego recitalu kameralnego? Przejawem artystycznej wrażliwości wykonawców oraz wyrazem solidarności z narodem ukraińskim jest włączenie do programu utworu zatytułowanego Chansonnette d"Ukraine op. 26 nr 2a Zygmunta Noskowskiego. Następnie wykonana zostanie Sonata d-moll Michała Józefowicza, zadedykowana Emilowi Młynarskiemu, ówczesnemu dyrektorowi orkiestry Filharmonii Warszawskiej. Zawiera w sobie śpiewne, nostalgiczne, a miejscami schumanowsko-dramatyczne Con molto passione, po którym nastąpi liryczne Andante maestoso e molto espressivo, charakteryzujące się tematem skrzypiec ozdobionym gęstą fakturą fortepianu, wykonującym popisowe figuracje. Cykl zwieńczy Allegro utrzymane w formie skocznego, ale i wirtuozowskiego Krakowiaka.
Kolejne trzy utwory Stanisława Serwaczyńskiego będą połączeniem inspiracji twórcy tradycyjną ludową muzyką z pierwiastkiem wirtuozowskim. Niesłychanie efektowne dzieła pozwolą ukazać pełnię umiejętności instrumentalnych zarówno skrzypka jak i pianisty w połączeniu z tak charakterystycznym dla kresów wschodnich sentymentalizmem, gdzie głównie ogniskowała się artystyczna działalność kompozytora. Stanisław Serwaczyński, skrzypek, wirtuoz, kompozytor, dyrygent i pedagog urodzony w Lublinie był prekursorem nowoczesnej europejskiej szkoły skrzypcowej. Przebieg jego drogi twórczej, osiągnięcia i dorobek kompozytorski zostały opracowane przez Mieczysława Szlezera, a powstały materiał został opublikowany w piśmie naukowym „Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL” w 2024 roku.
Duo op. 19 Józefa Witwickiego to temat z wariacjami, zakończone tanecznym oraz efektownym finałem, w których wirtuozowskie partie w obu instrumentach pojawią się naprzemiennie.
Zwieńczeniem recitalu jest niezwykle popisowe Grand Duo Polonais, wspólne dzieło braci Józefa i Henryka Wieniawskich, zadedykowane Stanisławowi Moniuszce. Oparte jest na dwóch pieśniach twórcy polskiej opery narodowej: dumce zatytułowanej „Kozak” oraz jednej z najbardziej przejmujących pieśni moniuszkowskich „Maciek”. W finale wykorzystane zostały motywy „Poloneza G-dur” z popularnej swego czasu opery „Mogiła Askolda” Aleksandra Wierstowskiego. Niezwykle wymagający pod względem technicznym utwór pokazuje całe spektrum możliwości instrumentalnych skrzypka oraz pianisty. Karkołomne gamy, pasaże, duże skoki, staccato, dwudźwięki i akordy to tylko niektóre z całego arsenału „delikatesów” użytych przez kompozytorów do przyprawienia tego „muzycznego smakołyku”.
Wykonawcy:
Marek Polański - skrzypce
Grzegorz Biegas - fortepian
Wydarzenie realizowane jest we współpracy z Towarzystwem Muzyczno-Artystycznym Sfogato.
Na koncert wstęp wolny.
Bezpłatne wejściówki do pobrania pod linkiem: https://bilety.willadecjusza.pl/index.php/repertoire.html?id=441
Program:
Zygmunt Noskowski (1846-1909)
Chansonnette d"Ukraine na skrzypce i fortepian op. 26 nr 2a
Michał Józefowicz (1869-1941)
Sonata na skrzypce i fortepian op. 12
Con molto passione
Andante maestoso e molto espressivo
Allegro
Stanisław Serwaczyński (między 1790 a 1795-1859)
Kołomyjka op. 10
Morceau de Salon
Morceau de Salon en style de Mazurek
Józef Witwicki (1813-1866)
Duo op. 19
Józef Wieniawski (1837-1912), Henryk Wieniawski (1835-1880)
Grand Duo Polonais op. 8
Sylwetki wykonawców:
prof. dr hab. Grzegorz Biegas:
urodzony w Lublinie, w 1990 roku ukończył tamtejszą Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia w klasie prof. M. Dawidowicza. W latach 1990-1995 studiował w Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie fortepianu prof. E. Knapika oraz kameralistykę w klasie prof. Marii Szwajger-Kułakowskiej. W latach 2001-2003 ukończył studia podyplomowe również w Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie prof. J. Stompla. W roku 2003 w tejże uczelni uzyskał kwalifikacje I st. w zakresie muzyki kameralnej (promotor: prof. Regina Strokosz-Michalak).
W 1995 rozpoczął równocześnie pracę w Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, gdzie uczył fortepianu do 2005 roku na Wydziale Edukacji Artystycznej oraz w Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Wokalnym.
Jako pianista i akompaniator brał udział w licznych konkursach wokalnych zarówno ogólnopolskich, jak i międzynarodowych, podczas których soliści wielokrotnie otrzymywali najwyższe laury, m.in. w Bilbao, Oslo, Karlovych Varach, Trnavie, Sion, Parnu, Warszawie, Dusznikach, Bydgoszczy, Nowym Sączu, Katowicach, Wrocławiu etc. Jako akompaniator został wyróżniony nagrodami dla najlepszego pianisty m. in. w konkursach w Dusznikach (1998), Trnavie (1998 i 2004), Karlovych Varach (1998), Katowicach (2001 i 2005), Wrocławiu (2003 i 2005), Nowym Sączu (2005).
Współpracował z wieloma wybitnymi pedagogami śpiewu m.in.: prof. H. Łazarską, prof. L. Spitzerem, prof. W. Berry, prof. D. Argustiene, prof. E. Sąsiadkiem.
W latach 1995 - 2005 dokonał wielu nagrań dla Polskiego Radia oraz TVP.
dr Marek Polański:
skrzypek, pedagog, doktor sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych, prawnik, członek Krakowskiej Izby Adwokackiej. Studiował na uczelniach muzycznych w Krakowie (klasa prof. W. Kwaśnego), Mannheim (klasa prof. R. Nodla), Grazu (klasa prof. Y. Klessa) i Katowicach (klasa prof. R. Lasockiego), uzyskując dyplomy z wyróżnieniem. W 2017 roku otrzymał nagrodę Prezesa Rady Ministrów za wyróżnioną rozprawę doktorską, napisaną pod kierunkiem prof. M. Szlezera. Jest zwycięzcą i laureatem wielu nagród w międzynarodowych konkursach skrzypcowych. Otrzymał liczne stypendia, w tym dwukrotnie stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez najwybitniejszych profesorów z polski i zagranicy.
W 2020 roku dokonał światowej premiery fonograficznej Kaprysów Augusta Fryderyka Duranowskiego i Joachima Kaczkowskiego dla wydawnictwa DUX, a w 2022 roku ukazała się jego książka „Duranowski, Kaczkowski. Pierwsze polskie kaprysy skrzypcowe” nakładem Wydawnictwa Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, będąca pierwszą monograficzną pozycją poświęconą wspomnianym twórcom.
Uhonorowany odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej” nadaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2020).
Artysta koncertuje grając na kopii instrumentu A. Stradivariego Cremonese wykonanej przez mistrza lutnictwa Stanisława Króla w 2012 roku.
Jest wiceprezesem zarządu Towarzystwa Muzyczno-Artystycznego Sfogato.
Willa Decjusza, 4 grudnia (środa), godz. 18.00
Zapraszamy w środę 4 grudnia o godz. 18.00 na wydarzenie w ramach XV Międzynarodowego Festiwalu Muzyczno-Artystycznego Sfogato. W programie znajdą się mniej znane, a zarazem niezwykle wartościowe pozycje z repertuaru muzyki polskiej. Dzieła polskich kompozytorów: Michała Józefowicza, Józefa Witwickiego oraz Stanisława Serwaczyńskiego, pomimo ich niekwestionowanej artystycznej wartości, nie pojawiają się w repertuarach koncertujących skrzypków. Grand Duo Polonais braci Wieniawskich w programach koncertowych pojawia się sporadycznie. Skrzypek Marek Polański oraz pianista Grzegorz Biegas, wspólnie przygotowali album płytowy, którego głównym przesłaniem jest ukazanie piękna oraz wartości kompozycji naszych rodzimych twórców. Projekt ten, mający na celu promocję zapomnianej muzyki polskiej nagrodzony został stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Jakie utwory usłyszymy podczas mistrzowskiego recitalu kameralnego? Przejawem artystycznej wrażliwości wykonawców oraz wyrazem solidarności z narodem ukraińskim jest włączenie do programu utworu zatytułowanego Chansonnette d"Ukraine op. 26 nr 2a Zygmunta Noskowskiego. Następnie wykonana zostanie Sonata d-moll Michała Józefowicza, zadedykowana Emilowi Młynarskiemu, ówczesnemu dyrektorowi orkiestry Filharmonii Warszawskiej. Zawiera w sobie śpiewne, nostalgiczne, a miejscami schumanowsko-dramatyczne Con molto passione, po którym nastąpi liryczne Andante maestoso e molto espressivo, charakteryzujące się tematem skrzypiec ozdobionym gęstą fakturą fortepianu, wykonującym popisowe figuracje. Cykl zwieńczy Allegro utrzymane w formie skocznego, ale i wirtuozowskiego Krakowiaka.
Kolejne trzy utwory Stanisława Serwaczyńskiego będą połączeniem inspiracji twórcy tradycyjną ludową muzyką z pierwiastkiem wirtuozowskim. Niesłychanie efektowne dzieła pozwolą ukazać pełnię umiejętności instrumentalnych zarówno skrzypka jak i pianisty w połączeniu z tak charakterystycznym dla kresów wschodnich sentymentalizmem, gdzie głównie ogniskowała się artystyczna działalność kompozytora. Stanisław Serwaczyński, skrzypek, wirtuoz, kompozytor, dyrygent i pedagog urodzony w Lublinie był prekursorem nowoczesnej europejskiej szkoły skrzypcowej. Przebieg jego drogi twórczej, osiągnięcia i dorobek kompozytorski zostały opracowane przez Mieczysława Szlezera, a powstały materiał został opublikowany w piśmie naukowym „Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL” w 2024 roku.
Duo op. 19 Józefa Witwickiego to temat z wariacjami, zakończone tanecznym oraz efektownym finałem, w których wirtuozowskie partie w obu instrumentach pojawią się naprzemiennie.
Zwieńczeniem recitalu jest niezwykle popisowe Grand Duo Polonais, wspólne dzieło braci Józefa i Henryka Wieniawskich, zadedykowane Stanisławowi Moniuszce. Oparte jest na dwóch pieśniach twórcy polskiej opery narodowej: dumce zatytułowanej „Kozak” oraz jednej z najbardziej przejmujących pieśni moniuszkowskich „Maciek”. W finale wykorzystane zostały motywy „Poloneza G-dur” z popularnej swego czasu opery „Mogiła Askolda” Aleksandra Wierstowskiego. Niezwykle wymagający pod względem technicznym utwór pokazuje całe spektrum możliwości instrumentalnych skrzypka oraz pianisty. Karkołomne gamy, pasaże, duże skoki, staccato, dwudźwięki i akordy to tylko niektóre z całego arsenału „delikatesów” użytych przez kompozytorów do przyprawienia tego „muzycznego smakołyku”.
Wykonawcy:
Marek Polański - skrzypce
Grzegorz Biegas - fortepian
Wydarzenie realizowane jest we współpracy z Towarzystwem Muzyczno-Artystycznym Sfogato.
Na koncert wstęp wolny.
Bezpłatne wejściówki do pobrania pod linkiem: https://bilety.willadecjusza.pl/index.php/repertoire.html?id=441
Program:
Zygmunt Noskowski (1846-1909)
Chansonnette d"Ukraine na skrzypce i fortepian op. 26 nr 2a
Michał Józefowicz (1869-1941)
Sonata na skrzypce i fortepian op. 12
Con molto passione
Andante maestoso e molto espressivo
Allegro
Stanisław Serwaczyński (między 1790 a 1795-1859)
Kołomyjka op. 10
Morceau de Salon
Morceau de Salon en style de Mazurek
Józef Witwicki (1813-1866)
Duo op. 19
Józef Wieniawski (1837-1912), Henryk Wieniawski (1835-1880)
Grand Duo Polonais op. 8
Sylwetki wykonawców:
prof. dr hab. Grzegorz Biegas:
urodzony w Lublinie, w 1990 roku ukończył tamtejszą Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia w klasie prof. M. Dawidowicza. W latach 1990-1995 studiował w Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie fortepianu prof. E. Knapika oraz kameralistykę w klasie prof. Marii Szwajger-Kułakowskiej. W latach 2001-2003 ukończył studia podyplomowe również w Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie prof. J. Stompla. W roku 2003 w tejże uczelni uzyskał kwalifikacje I st. w zakresie muzyki kameralnej (promotor: prof. Regina Strokosz-Michalak).
W 1995 rozpoczął równocześnie pracę w Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, gdzie uczył fortepianu do 2005 roku na Wydziale Edukacji Artystycznej oraz w Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Wokalnym.
Jako pianista i akompaniator brał udział w licznych konkursach wokalnych zarówno ogólnopolskich, jak i międzynarodowych, podczas których soliści wielokrotnie otrzymywali najwyższe laury, m.in. w Bilbao, Oslo, Karlovych Varach, Trnavie, Sion, Parnu, Warszawie, Dusznikach, Bydgoszczy, Nowym Sączu, Katowicach, Wrocławiu etc. Jako akompaniator został wyróżniony nagrodami dla najlepszego pianisty m. in. w konkursach w Dusznikach (1998), Trnavie (1998 i 2004), Karlovych Varach (1998), Katowicach (2001 i 2005), Wrocławiu (2003 i 2005), Nowym Sączu (2005).
Współpracował z wieloma wybitnymi pedagogami śpiewu m.in.: prof. H. Łazarską, prof. L. Spitzerem, prof. W. Berry, prof. D. Argustiene, prof. E. Sąsiadkiem.
W latach 1995 - 2005 dokonał wielu nagrań dla Polskiego Radia oraz TVP.
dr Marek Polański:
skrzypek, pedagog, doktor sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych, prawnik, członek Krakowskiej Izby Adwokackiej. Studiował na uczelniach muzycznych w Krakowie (klasa prof. W. Kwaśnego), Mannheim (klasa prof. R. Nodla), Grazu (klasa prof. Y. Klessa) i Katowicach (klasa prof. R. Lasockiego), uzyskując dyplomy z wyróżnieniem. W 2017 roku otrzymał nagrodę Prezesa Rady Ministrów za wyróżnioną rozprawę doktorską, napisaną pod kierunkiem prof. M. Szlezera. Jest zwycięzcą i laureatem wielu nagród w międzynarodowych konkursach skrzypcowych. Otrzymał liczne stypendia, w tym dwukrotnie stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez najwybitniejszych profesorów z polski i zagranicy.
W 2020 roku dokonał światowej premiery fonograficznej Kaprysów Augusta Fryderyka Duranowskiego i Joachima Kaczkowskiego dla wydawnictwa DUX, a w 2022 roku ukazała się jego książka „Duranowski, Kaczkowski. Pierwsze polskie kaprysy skrzypcowe” nakładem Wydawnictwa Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, będąca pierwszą monograficzną pozycją poświęconą wspomnianym twórcom.
Uhonorowany odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej” nadaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2020).
Artysta koncertuje grając na kopii instrumentu A. Stradivariego Cremonese wykonanej przez mistrza lutnictwa Stanisława Króla w 2012 roku.
Jest wiceprezesem zarządu Towarzystwa Muzyczno-Artystycznego Sfogato.