Reliefy. Dobiesław Gała
RELIEFY. Album prac Dobiesława Gały.
Seria wydawnicza Instytutu Kultury Willa Decjusza, Kraków 2022
wydanie trójjęzyczne (PL\EN\DE)
Seria wydawnicza Instytutu Kultury Willa Decjusza, Kraków 2022
wydanie trójjęzyczne (PL\EN\DE)
Album Dobiesława Gały „Reliefy” jest rodzajem podsumowania jego dokonań w dziedzinie rysunku i rzeźby. Twórczość Dobiesława Gały stanowi nowe otwarcie w sztuce polskiej. Artysta, o solidnych podstawach warsztatowych buduje artystyczną tożsamość opartą o genialnie przedstawione struktury, zdeformowane ingerencją czasu. Nowe formy wydobywa za pomocą prostych narzędzi: grafitu, węgla oraz domieszki kolorów. Zastygłe na pozór monochromatyczne struktury emanują głębią. Użyty przez Gałę kolor, sprawia, że epatują własną mocną energią. Im dłużej na nie patrzymy tym więcej czujemy, dlatego nie da się przejść obojętnie wokół żadnego z dzieł, które w wielu przypadkach również tworzą wzajemnie uzupełniające się cykle.
Dobiesław Gała nie bez przyczyny na miejsce prezentacji swojej twórczości wybrał Willę Decjusza – miejsce o ponad 500-letniej historii. Przestrzeń zabytkowego pałacu inspiruje do refleksji nad przemijaniem, historią i rolą sztuki, a także do podejmowania dialogu z rozumieniem pojęcia czasu i dziedzictwa.
„Lokowanie sztuki współczesnej, zwłaszcza niefiguratywnej, w obiektach zabytkowych o użytkowym charakterze – jest dla artystów i kuratorów wyzwaniem. Willa Decjusza, która swoim wystrojem nawiązuje do trendów końca XIX wieku, jest przestrzenią inspirującą, ale narzuca również szereg ograniczeń; daje pole do pracy kreatywnej, ale niejako na swoich zasadach. Dlatego Artysta, który prezentuje tu swoje prace, musi być przekonany o wartości tego miejsca, a jednocześnie pozostawać wystarczająco otwarty na wpisanie się w historię jego reinterpretacji jako fragmentu materialnego dziedzictwa kultury. Nie przez przypadek więc oddajemy do dyspozycji publiczności przegląd prac Autora, u którego czas i zmiany wywołane jego upływem są jedną z osi wyznaczających pole twórcze. Materia dzieła zmienia się tu i ewoluuje nie tylko na skutek bezpośredniej interwencji artysty, ale także dzięki użyciu substancji aktywnych i procesów chemicznych oraz, oczywiście, za sprawą upływu czasu. Autor jest nie tylko „otwarty na zmianę”, lecz wręcz indukuje ją dzięki swojej oryginalnej technice. Prace – zwłaszcza serie tworzone w ostatnich latach, a prezentowane w niniejszej publikacji i w salach Willi Decjusza – od momentu ukończenia przez Autora żyją własnym życiem, z czasem zmieniając swoją strukturę i wygląd”. – pisze we wstępie do albumu Dominika Kasprowicz, dyrektorka Instytutu Kultury Willa Decjusza.
Publikacji albumu „Reliefy” towarzyszyła prezentacja wybranych prac Dobiesława Gały w przestrzeni Willi Decjusza jesienią 2022.
Zapraszamy do lektury rozmowy, którą przeprowadziła Dominika Kasprowicz, dyrektorka Instytutu Kultury Willa Decjusza:
https://willadecjusza.pl/aktualnosci/slad-zdarzen-w-willi-decjusza
Dobiesław Gała nie bez przyczyny na miejsce prezentacji swojej twórczości wybrał Willę Decjusza – miejsce o ponad 500-letniej historii. Przestrzeń zabytkowego pałacu inspiruje do refleksji nad przemijaniem, historią i rolą sztuki, a także do podejmowania dialogu z rozumieniem pojęcia czasu i dziedzictwa.
„Lokowanie sztuki współczesnej, zwłaszcza niefiguratywnej, w obiektach zabytkowych o użytkowym charakterze – jest dla artystów i kuratorów wyzwaniem. Willa Decjusza, która swoim wystrojem nawiązuje do trendów końca XIX wieku, jest przestrzenią inspirującą, ale narzuca również szereg ograniczeń; daje pole do pracy kreatywnej, ale niejako na swoich zasadach. Dlatego Artysta, który prezentuje tu swoje prace, musi być przekonany o wartości tego miejsca, a jednocześnie pozostawać wystarczająco otwarty na wpisanie się w historię jego reinterpretacji jako fragmentu materialnego dziedzictwa kultury. Nie przez przypadek więc oddajemy do dyspozycji publiczności przegląd prac Autora, u którego czas i zmiany wywołane jego upływem są jedną z osi wyznaczających pole twórcze. Materia dzieła zmienia się tu i ewoluuje nie tylko na skutek bezpośredniej interwencji artysty, ale także dzięki użyciu substancji aktywnych i procesów chemicznych oraz, oczywiście, za sprawą upływu czasu. Autor jest nie tylko „otwarty na zmianę”, lecz wręcz indukuje ją dzięki swojej oryginalnej technice. Prace – zwłaszcza serie tworzone w ostatnich latach, a prezentowane w niniejszej publikacji i w salach Willi Decjusza – od momentu ukończenia przez Autora żyją własnym życiem, z czasem zmieniając swoją strukturę i wygląd”. – pisze we wstępie do albumu Dominika Kasprowicz, dyrektorka Instytutu Kultury Willa Decjusza.
Publikacji albumu „Reliefy” towarzyszyła prezentacja wybranych prac Dobiesława Gały w przestrzeni Willi Decjusza jesienią 2022.
Zapraszamy do lektury rozmowy, którą przeprowadziła Dominika Kasprowicz, dyrektorka Instytutu Kultury Willa Decjusza:
https://willadecjusza.pl/aktualnosci/slad-zdarzen-w-willi-decjusza
Dobiesław Gała
Dobiesław Gała (1975 r.), artysta rzeźbiarz, doktor sztuki, adiunkt na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Prodziekan na Wydziale Rzeźby krakowskiej ASP oraz jej absolwent. W 2000 roku uzyskał dyplom w pracowni Profesora Mariana Koniecznego. Wyróżniony stypendium Akademii Sztuk Pięknych w Norymberdze, gdzie pracował pod kierunkiem słynnego Tima Scotta oraz stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP. Laureat i zdobywca Grand Prix X Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego oraz wielu prestiżowych nagród za twórczość artystyczną. Swoje prace prezentował na ponad 70 wystawach indywidualnych i zbiorowych.