Przejdź do menu głównego Przejdź do treści strony Przejdź do stopki
Strona Główna serwisu willadecjiusza.pl Strona Główna serwisu willadecjiusza.pl
pl

Wyniku naboru 23.08.2022

Znamy wyniki naboru na polsko-niemieckie stypendia dla dramatopisarzy i scenarzystów.
grafika ozdobna
W imieniu Stowarzyszenia Willa Decjusza oraz Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej i Literarisches Colloquium Berlin z radością informujemy, że w tym roku w Willi Decjusza - w ramach polsko-niemieckiego programu stypendialnego dla dramatopisarzy i scenarzystów - nad swoimi projektami będą pracować w październiku: Isabella Oliveira Parise Kröger, scenarzystka filmowa oraz Mateusz Pacewicz, scenarzysta i reżyser, natomiast w listopadzie: Małgorzata Sikorska-Miszczuk, dramatopisarka, librecistka, scenarzystka oraz Kai Grehn, dramatopisarz i reżyser teatralny i radiowy.

Serdecznie gratulujemy!

zdjęcie portretowe młodej kobiety w białej bluzce i koku

Isabella Oliveira Parise Kröger

Isabella Oliveira Parise Kröger, urodzona w 1988 roku i wychowana dwujęzycznie w São Paulo i Bonn. Ukończyła studia magisterskie z literatury porównawczej w Wiedniu, Aix-en-Provence i Rio de Janeiro, a następnie uzyskała dyplom scenarzysty w Niemieckiej Akademii Filmowej i Telewizyjnej w Berlinie (DFFB).
Jej filmy krótkometrażowe były pokazywane na Internationale Hofer Filmtage i innych festiwalach filmowych. Laureatka konkursu scenariuszowego 2017 „Obrazy kobiet w literaturze światowej” niemieckiego nadawcy 3sat. Nominowana za średniometrażowy film „Penthesilea” (reż. Maximilian Villwock) do nagrody Young Talents Studio Hamburg. Otrzymała rezydenturę w Mare Künstlerhaus wspartą stypendium Rogera Willemsena w 2019 roku. Laureatka nagrody za opracowanie scenariusza miasta Salzburga za swój pierwszy filmowy scenariusz fabularny „Risse im Fundament”.
Mieszka i pracuje w Berlinie, utrzymuje silne związki z São Paulo.

W latach 2021-2022 prowadziła badania scenariuszowe w południowej Brazylii do swojego kolejnego filmu fabularnego „Terra do futuro”, który ma być opowieścią o europejskiej rodzinie w Brazylii. Film ma badać i ukazywać struktury władzy, kwestionując eurocentryczne i patriarchalne perspektywy oraz proponując  queerowo-feministyczne spojrzenie na doświadczenierodziny i jednostki w świecie.
W czasie pobytu na stypendium w Willi Decjusza planuje kontynuować pracę nad swoim scenariuszem.
zdjęcie portretowe młodego mężczyzny w czarnej koszyli i skrzyzowanymi rękami

Mateusz Pacewicz

Mateusz Pacewicz (ur. 1992) – scenarzysta i reżyser. Autor scenariusza do filmu „Boże ciało”, nominowanego do Oscara dla najlepszego filmu międzynarodowego w 2020 roku, a także filmu „Sala samobójców. Hejter”, zdobywcy tytułu najlepszego filmu międzynarodowego podczas festiwalu Tribeca. Laureat wielu nagród indywidualnych, w tym Nagrody za najlepszy scenariusz na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz Orłów za najlepszy scenariusz i odkrycie roku. Mateusz jest najmłodszym twórcą nominowanym do Europejskiej Nagrody Filmowej za Najlepszy Scenariusz. Członek Amerykańskiej, Europejskiej i Polskiej Akademii Filmowej.
Obecnie pracuje jako reżyser (kończy właśnie postprodukcję krótkiego metrażu „Salim znaczy bez szwanku”, którego premiera jest planowana na początek 2023 roku) oraz producent kreatywny seriali (m.in. anglojęzycznej adaptacja „Hejtera”, produkowanej przez amerykańskie HBO).
Mateusz Pacewicz pisze też scenariusz do autorskiego serialu limitowanego „Rifugio” – survivalowej dramedii o pandemii, eskapizmie i uprzywilejowaniu europejskich elit. To właśnie nad „Rifugio” pracować będzie w ramach stypendium w Willi Decjusza.
zdjęcie portetowe kobiety w średnim wieku w białej bluze i kręcownymi włosami

Małgorzata Sikorska-Miszczuk

Małgorzata Sikorska-Miszczuk – wielokrotnie nagradzana dramatopisarka, librecistka, scenarzystka. Ukończyła Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW. Jest absolwentką Studium Scenariuszowego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Teatralnej i Telewizyjnej  w Łodzi. Stypendystka CEC ArtsLink w USA, Instytutu im. A. Mickiewicza oraz fundacji Stiftung Genshagen. Autorka licznych dramatów wystawianych w Polsce i za granicą, słuchowisk, librett operowych, scenariuszy filmowych i sztuk dla dzieci.

Za filozofem i pisarzem Witem Szostakiem powtarza: Nie reprezentuję żadnej szkoły i w gruncie rzeczy nie mam poglądów filozoficznych. Mam myślenie. Bezdomność jest moim doświadczeniem fundamentalnym.

W czasie stypendium w Willi Decjusza będzie pracować nad sztuką teatralną "Być jak Fran Leibovitz" - kobiecie wkraczającej na ścieżkę umysłowej rebelii, która tworzy podcast atakujący wszsytkie uznane wartości.
zdjęcie portretowe mężczyzny w średnim wieku w koszulce w paski, opartym o pień drzewa Fot. Thorsten Eichorst

Kai Grehn

Kai Grehn, urodzony w 1969 w Grevesmühlen, dorastał w (wschodnim) Berlinie. Po okresie pracy jako członek redakcji oraz asystent i reżyser w TanzTheater Skoronel, studiował reżyserię teatralną w Ernst Busch Academy of Dramatic Arts w Berlinie.
Pisze i reżyseruje dla radia i teatru. Opublikował zbiór sztuk „Gefangenen-Trilogie” oraz dwa tomy prozy – „SCHWARZ. Reiseskizzen” i „FUNKEN oder: So glücklich wie wir ist kein Mensch unter der Sonne” – a także tłumaczenia takich autorów jak William Blake, William S. Burroughs, Nick Cave, Emily Dickinson, Orson Welles, Walt Whitman i Antoine de Saint -Exupéry oraz ponad 65 słuchowisk radiowych, za które otrzymał kilka nagród, m.in. Deutscher Hörbuchpreis, nagrodę specjalną Prix Marulić oraz Gold Radio Award. W 2016 roku został pierwszym laureatem Literackiej Nagrody Meklemburgii-Pomorza Przedniego.
Więcej informacji można znaleźć na jego stronie internetowej: http://www.kaigrehn.de

W czasie stypendium w Willi Decjusza będzie pracował nad sztuką radiową poświęconą historii Joanny d'Arc i pokazowego procesu, który zakończył się spaleniem na stosie. Sztuka ma być nie tyle opowieścią o młodej i zbuntowanej kobiecie, co politycznych intrygach i religijnych hierarchach przejmujących władzę nad życiem jednostki - także w dzisiejszym świecie.


Organizato:
Stowarzyszenie Willa Decjusza

Projekt finansowany jest ze środków Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Ta strona używa plików cookies dowiedz się więcej