pl
A A A

Villa Artis Online 20.06.2021

Zapraszamy na koncert z cyklu Villa Artis Online!
Villa Artis Online

Najbliższa odsłona cyklu Villa Artis Online przeniesie nas do słonecznych krajów południowej Europy. Utwór zatytułowany „Escarraman” jest suitą tańców hiszpańskich inspirowanych XVI-wieczną tekstami Cervantesa oraz został napisany przez Włocha. Subtelne dźwięki gitary zabrzmiały w otoczeniu unikatowej dekoracji ceramicznej loggi I piętra w Willi Decjusza, która łączy w sobie styl orientalny z europejskim. Wybór motywów dekoracji był celowym zamysłem księżnej Marceliny Czartoryskiej, która chciała w ten sposób zaznaczyć w swoim domu obecność kultury śródziemnomorskiej. Znakomita muzyczna interpretacja Marcina Kuźniara wpisała się w tą architektoniczną przestrzeń nadając jej wielowymiarowy obraz wypełniony europejskim dziedzictwem i jednocześnie współczesną sztuką.

Mario Castelnuovo-Tedesco (1895-1968)
Escarraman op.177 – suita tańców hiszpańskich inspirowanych XVI-wiecznymi utworami Miguela de Cervantesa
I.                 Gallarda
IV.             Pesame dello
V.               El rey Don Alonso el bueno

Marcin Kuźniar – gitara

Rozmowy o muzyce

IKWD: Wybrał Pan do zaprezentowania utwór niezwykle złożony, mający wiele odniesień zarówno do dziedzictwa literatury, teatru, jak i muzyki, który został skomponowany przez współczesnego autora. Czy mógłby Pan przybliżyć postać kompozytora.   

Marcin Kuźniar: Mario Castelnuovo-Tedesco urodził się we Florencji w 1895 roku. To jeden z najważniejszych dla gitary klasycznej kompozytorów XX wieku. Sam będąc pianistą, skomponował ok. 100 utworów na sześć strun, z jednej strony mocno odwołując się do tradycji romantycznej, czerpiąc z różnorodnych kultur i sztuk (np. malarstwo i poezja), a jednocześnie znacznie rozwijając możliwości ekspresji gitary i własny język harmoniczny.
W 1939 r., w związku ze swoim żydowskim pochodzeniem, zmuszony był wyemigrować do USA. Tam w przestrzeni jego artystycznych zainteresowań znalazła się również muzyka filmowa. Skomponował dzieła do ok. 200 produkcji Hollywood (np. „Dr. Jekyll and Mr. Hyde”).

IKWD: Tytuł suity „Escarraman” ma swoją genezę w literaturze.

M.K. Wykonany przeze mnie utwór jest inspirowany farsą Miguela de Cervantesa (1547-1616) pt.: „El rufián viudo, Llamado Trampagos”. Suita „Escarraman” składa się z tańców wymienionych w komedii w scenie, w której zespół instrumentalny akompaniuje olśniewającemu tancerzowi – rozbójnikowi o imieniu Escarraman.

IKWD: Struktura utworu to wybór jednych z najpiękniejszych tańców XVI wieku.

M.K. O ile wiadome jest pochodzenie Gallardy – to trzyczęściowy, szybki taniec utrzymany w metrum trójdzielnym, pochodzenia włoskiego lub francuskiego – o tyle geneza „Pesame dello” („Przepraszam”) i „El rey Don Alonso el Bueno” („Król Alfons Dobry”) owiane są tajemnicą.
Mario Castelnuovo – Tedesco w każdej z części tworzy odrębną, spójną formę, budując oryginalny i charakterystyczny nastrój. Jest to muzyka w pewnym stopniu programowa, dlatego myślę, że świadomość inspiracji kompozytora i znaczenia samych tytułów jest bardzo pomocna w pełniejszym odbiorze utworu.

Marcin Kuźniar
Naukę gry na gitarze rozpoczął w Szkole Muzycznej I stopnia im. B. Rutkowskiego w Krakowie pod kierunkiem Adama Makowskiego. Następnie kształcił się kolejno u Włodzimierza Lernera, Marcina Dylli, prof. Aliny Gruszki i prof. Paolo Pegoraro. W 2016 roku ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, a w 2020 roku uzyskał dyplom ukończenia studiów podyplomowych w Kunstuniversität w Graz (Austria).

Jest laureatem ponad 40 krajowych i międzynarodowych konkursów gitarowych w Austrii, Chorwacji, Czarnogórze, Hiszpanii, Niemczech, Serbii, USA, na Ukrainie i na Białorusi.

Koncertował w salach koncertowych na całym świecie, m. in. w Austrii, Grecji, Hiszpanii, Niemczech, Rosji, Republice Południowej Afryki, Serbii, Stanach Zjednoczonych, we Włoszech i na Białorusi. W Polsce występował m. in. w Filharmoniach: Krakowskiej, Śląskiej, Olsztyńskiej i Podkarpackiej, w Łazienkach Królewskich, na Zamku Królewskim w Warszawie, a także na Wawelu w Krakowie. W roli solisty współpracował z Orkiestrą Symfoniczną Narodowej Filharmonii Ukrainy, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy „AUKSO”, Śląską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, Orkiestrą Filharmonii Podkarpackiej, Krakowską Orkiestrą Kameralną.
Za działalność artystyczną otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014). Ponadto osiągnięcia muzyczne były podstawą uzyskania stypendiów: Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2013/2014, 2014/2015), Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2009/2010 oraz „Młoda Polska 2010”), Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci (2004 – 2011), Małopolskiej Fundacji Stypendialnej „Sapere Auso” (2007, 2008, 2010) oraz Fundacji Pro Musica Bona (2010/2011, 2011/2012).
W październiku 2018 roku ukazała się jego debiutancka płyta pt.: „Song without words” z muzyką XIX i XX wieku.

 Fot. A. Wodziński i M. Rzeszutek)
Ta strona używa plików cookies dowiedz się więcej