Villa Artis Online 20.06.2021
Zapraszamy na koncert z cyklu Villa Artis Online!
Villa Artis Online
Najbliższa odsłona cyklu Villa Artis Online przeniesie nas do słonecznych krajów południowej Europy. Utwór zatytułowany „Escarraman” jest suitą tańców hiszpańskich inspirowanych XVI-wieczną tekstami Cervantesa oraz został napisany przez Włocha. Subtelne dźwięki gitary zabrzmiały w otoczeniu unikatowej dekoracji ceramicznej loggi I piętra w Willi Decjusza, która łączy w sobie styl orientalny z europejskim. Wybór motywów dekoracji był celowym zamysłem księżnej Marceliny Czartoryskiej, która chciała w ten sposób zaznaczyć w swoim domu obecność kultury śródziemnomorskiej. Znakomita muzyczna interpretacja Marcina Kuźniara wpisała się w tą architektoniczną przestrzeń nadając jej wielowymiarowy obraz wypełniony europejskim dziedzictwem i jednocześnie współczesną sztuką.
Mario Castelnuovo-Tedesco (1895-1968)
Escarraman op.177 – suita tańców hiszpańskich inspirowanych XVI-wiecznymi utworami Miguela de Cervantesa
I. Gallarda
IV. Pesame dello
V. El rey Don Alonso el bueno
Najbliższa odsłona cyklu Villa Artis Online przeniesie nas do słonecznych krajów południowej Europy. Utwór zatytułowany „Escarraman” jest suitą tańców hiszpańskich inspirowanych XVI-wieczną tekstami Cervantesa oraz został napisany przez Włocha. Subtelne dźwięki gitary zabrzmiały w otoczeniu unikatowej dekoracji ceramicznej loggi I piętra w Willi Decjusza, która łączy w sobie styl orientalny z europejskim. Wybór motywów dekoracji był celowym zamysłem księżnej Marceliny Czartoryskiej, która chciała w ten sposób zaznaczyć w swoim domu obecność kultury śródziemnomorskiej. Znakomita muzyczna interpretacja Marcina Kuźniara wpisała się w tą architektoniczną przestrzeń nadając jej wielowymiarowy obraz wypełniony europejskim dziedzictwem i jednocześnie współczesną sztuką.
Mario Castelnuovo-Tedesco (1895-1968)
Escarraman op.177 – suita tańców hiszpańskich inspirowanych XVI-wiecznymi utworami Miguela de Cervantesa
I. Gallarda
IV. Pesame dello
V. El rey Don Alonso el bueno
Marcin Kuźniar – gitara
Rozmowy o muzyce
IKWD: Wybrał Pan do zaprezentowania utwór niezwykle złożony, mający wiele odniesień zarówno do dziedzictwa literatury, teatru, jak i muzyki, który został skomponowany przez współczesnego autora. Czy mógłby Pan przybliżyć postać kompozytora.
Marcin Kuźniar: Mario Castelnuovo-Tedesco urodził się we Florencji w 1895 roku. To jeden z najważniejszych dla gitary klasycznej kompozytorów XX wieku. Sam będąc pianistą, skomponował ok. 100 utworów na sześć strun, z jednej strony mocno odwołując się do tradycji romantycznej, czerpiąc z różnorodnych kultur i sztuk (np. malarstwo i poezja), a jednocześnie znacznie rozwijając możliwości ekspresji gitary i własny język harmoniczny.
W 1939 r., w związku ze swoim żydowskim pochodzeniem, zmuszony był wyemigrować do USA. Tam w przestrzeni jego artystycznych zainteresowań znalazła się również muzyka filmowa. Skomponował dzieła do ok. 200 produkcji Hollywood (np. „Dr. Jekyll and Mr. Hyde”).
IKWD: Tytuł suity „Escarraman” ma swoją genezę w literaturze.
M.K. Wykonany przeze mnie utwór jest inspirowany farsą Miguela de Cervantesa (1547-1616) pt.: „El rufián viudo, Llamado Trampagos”. Suita „Escarraman” składa się z tańców wymienionych w komedii w scenie, w której zespół instrumentalny akompaniuje olśniewającemu tancerzowi – rozbójnikowi o imieniu Escarraman.
IKWD: Struktura utworu to wybór jednych z najpiękniejszych tańców XVI wieku.
M.K. O ile wiadome jest pochodzenie Gallardy – to trzyczęściowy, szybki taniec utrzymany w metrum trójdzielnym, pochodzenia włoskiego lub francuskiego – o tyle geneza „Pesame dello” („Przepraszam”) i „El rey Don Alonso el Bueno” („Król Alfons Dobry”) owiane są tajemnicą.
Mario Castelnuovo – Tedesco w każdej z części tworzy odrębną, spójną formę, budując oryginalny i charakterystyczny nastrój. Jest to muzyka w pewnym stopniu programowa, dlatego myślę, że świadomość inspiracji kompozytora i znaczenia samych tytułów jest bardzo pomocna w pełniejszym odbiorze utworu.
Marcin Kuźniar
Naukę gry na gitarze rozpoczął w Szkole Muzycznej I stopnia im. B. Rutkowskiego w Krakowie pod kierunkiem Adama Makowskiego. Następnie kształcił się kolejno u Włodzimierza Lernera, Marcina Dylli, prof. Aliny Gruszki i prof. Paolo Pegoraro. W 2016 roku ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, a w 2020 roku uzyskał dyplom ukończenia studiów podyplomowych w Kunstuniversität w Graz (Austria).
Jest laureatem ponad 40 krajowych i międzynarodowych konkursów gitarowych w Austrii, Chorwacji, Czarnogórze, Hiszpanii, Niemczech, Serbii, USA, na Ukrainie i na Białorusi.
Koncertował w salach koncertowych na całym świecie, m. in. w Austrii, Grecji, Hiszpanii, Niemczech, Rosji, Republice Południowej Afryki, Serbii, Stanach Zjednoczonych, we Włoszech i na Białorusi. W Polsce występował m. in. w Filharmoniach: Krakowskiej, Śląskiej, Olsztyńskiej i Podkarpackiej, w Łazienkach Królewskich, na Zamku Królewskim w Warszawie, a także na Wawelu w Krakowie. W roli solisty współpracował z Orkiestrą Symfoniczną Narodowej Filharmonii Ukrainy, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy „AUKSO”, Śląską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, Orkiestrą Filharmonii Podkarpackiej, Krakowską Orkiestrą Kameralną.
Za działalność artystyczną otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014). Ponadto osiągnięcia muzyczne były podstawą uzyskania stypendiów: Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2013/2014, 2014/2015), Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2009/2010 oraz „Młoda Polska 2010”), Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci (2004 – 2011), Małopolskiej Fundacji Stypendialnej „Sapere Auso” (2007, 2008, 2010) oraz Fundacji Pro Musica Bona (2010/2011, 2011/2012).
W październiku 2018 roku ukazała się jego debiutancka płyta pt.: „Song without words” z muzyką XIX i XX wieku.
Fot. A. Wodziński i M. Rzeszutek)
Marcin Kuźniar: Mario Castelnuovo-Tedesco urodził się we Florencji w 1895 roku. To jeden z najważniejszych dla gitary klasycznej kompozytorów XX wieku. Sam będąc pianistą, skomponował ok. 100 utworów na sześć strun, z jednej strony mocno odwołując się do tradycji romantycznej, czerpiąc z różnorodnych kultur i sztuk (np. malarstwo i poezja), a jednocześnie znacznie rozwijając możliwości ekspresji gitary i własny język harmoniczny.
W 1939 r., w związku ze swoim żydowskim pochodzeniem, zmuszony był wyemigrować do USA. Tam w przestrzeni jego artystycznych zainteresowań znalazła się również muzyka filmowa. Skomponował dzieła do ok. 200 produkcji Hollywood (np. „Dr. Jekyll and Mr. Hyde”).
IKWD: Tytuł suity „Escarraman” ma swoją genezę w literaturze.
M.K. Wykonany przeze mnie utwór jest inspirowany farsą Miguela de Cervantesa (1547-1616) pt.: „El rufián viudo, Llamado Trampagos”. Suita „Escarraman” składa się z tańców wymienionych w komedii w scenie, w której zespół instrumentalny akompaniuje olśniewającemu tancerzowi – rozbójnikowi o imieniu Escarraman.
IKWD: Struktura utworu to wybór jednych z najpiękniejszych tańców XVI wieku.
M.K. O ile wiadome jest pochodzenie Gallardy – to trzyczęściowy, szybki taniec utrzymany w metrum trójdzielnym, pochodzenia włoskiego lub francuskiego – o tyle geneza „Pesame dello” („Przepraszam”) i „El rey Don Alonso el Bueno” („Król Alfons Dobry”) owiane są tajemnicą.
Mario Castelnuovo – Tedesco w każdej z części tworzy odrębną, spójną formę, budując oryginalny i charakterystyczny nastrój. Jest to muzyka w pewnym stopniu programowa, dlatego myślę, że świadomość inspiracji kompozytora i znaczenia samych tytułów jest bardzo pomocna w pełniejszym odbiorze utworu.
Marcin Kuźniar
Naukę gry na gitarze rozpoczął w Szkole Muzycznej I stopnia im. B. Rutkowskiego w Krakowie pod kierunkiem Adama Makowskiego. Następnie kształcił się kolejno u Włodzimierza Lernera, Marcina Dylli, prof. Aliny Gruszki i prof. Paolo Pegoraro. W 2016 roku ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, a w 2020 roku uzyskał dyplom ukończenia studiów podyplomowych w Kunstuniversität w Graz (Austria).
Jest laureatem ponad 40 krajowych i międzynarodowych konkursów gitarowych w Austrii, Chorwacji, Czarnogórze, Hiszpanii, Niemczech, Serbii, USA, na Ukrainie i na Białorusi.
Koncertował w salach koncertowych na całym świecie, m. in. w Austrii, Grecji, Hiszpanii, Niemczech, Rosji, Republice Południowej Afryki, Serbii, Stanach Zjednoczonych, we Włoszech i na Białorusi. W Polsce występował m. in. w Filharmoniach: Krakowskiej, Śląskiej, Olsztyńskiej i Podkarpackiej, w Łazienkach Królewskich, na Zamku Królewskim w Warszawie, a także na Wawelu w Krakowie. W roli solisty współpracował z Orkiestrą Symfoniczną Narodowej Filharmonii Ukrainy, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy „AUKSO”, Śląską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, Orkiestrą Filharmonii Podkarpackiej, Krakowską Orkiestrą Kameralną.
Za działalność artystyczną otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014). Ponadto osiągnięcia muzyczne były podstawą uzyskania stypendiów: Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2013/2014, 2014/2015), Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2009/2010 oraz „Młoda Polska 2010”), Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci (2004 – 2011), Małopolskiej Fundacji Stypendialnej „Sapere Auso” (2007, 2008, 2010) oraz Fundacji Pro Musica Bona (2010/2011, 2011/2012).
W październiku 2018 roku ukazała się jego debiutancka płyta pt.: „Song without words” z muzyką XIX i XX wieku.
Fot. A. Wodziński i M. Rzeszutek)