pl
A A A

Heritage Lab w Willi Decjusza 22.07.2021

Po intensywnych zajęciach Heritage Labu, przyszedł czas na słowo podsumowania.
W ramach organizowanego przez Instytut Kultury Willa Decjusza Laboratorium, 13 uczestników, młodych liderów z krajów takich jak: Węgry, Słowacja, Czechy, Ukraina, Gruzja, Azerbejdżan pod okiem mentora z „the audience agency” Jonathana Goodacre zgłębiło wiedzę i zdobyło nowe kompetencje z zakresu rozwoju publiczności (audience development).

Zajęcia, prowadzone w niestandardowy sposób miały otworzyć uczestników na nowe pomysły, perspektywy i poglądy, które w przyszłości przełożą się na wypracowane rozwiązania w miejscach ich pracy, ale i bardziej ogólnie w krajach, z których pochodzą. Rozwój publiczności jest bardzo szeroką koncepcją, którą można wdrażać na wielu poziomach od pojedynczego wydarzenia, projektu, po element strategii instytucji, ale może być także procesem „wychowywania” nowych pokoleń obywateli-uczestników szeroko pojętego życia publicznego.

W ramach zajęć uczestnicy poznali koncepcję „The Rome Charter 2020” która opowiada się za niczym nieskrępowanym prawem uczestnictwa w życiu kulturalnym dla wszystkich obywateli miast i społeczności. Zgodnie z kartą, miasta działające na rzecz demokracji kulturowej mają obowiązek wspierania obywateli, i wypełniają go poprzez:

  • ODKRYWANIE (DISCOVER) swoich korzeni kulturowych, tak aby możliwe było rozpoznanie swojego dziedzictwa, tożsamości, miejsce w mieście;
  • TWORZENIE (CREATE) wyrazów kulturowych, kulturowych ekspresji, tak aby mogły wzbogacać miasto i być jego częścią;
  • DZIELENIE SIĘ (SHARE) kulturami i kreatywnością, tak aby zachodząca wymiana pogłębiała życie społeczne i demokratyczne;
  • KORZYSTNIE (ENJOY) z zasobów i przestrzeni kulturowych miasta, w celu jeszcze lepszej edukacji i nieustannej inspiracji dla mieszkańców;
  • CHRONIENIE (PROTECT) wspólnych zasobów miasta, tak aby wszyscy mogli korzystać z tych zasobów zarówno dzisiaj jak i w nadchodzących latach.

Podczas Heritage Labu uczestnicy pracując nad swoimi projektami opierali swoje pomysły i idee na koncepcji „the Rome Charter” jako optyki projektowania działań. Wśród postawionych przed nimi zadań znalazła się m.in. charakterystyka profilu turystów odwiedzjących miasta Europy oraz przygotowanie oferty kulturalnej dla zdefiniowanych sylwetek turystów. Uczestnicy, uważnie analizując każdy z punktów „the Rome Charter”, stawiali pytania, zmieniali przyjęte wcześniej koncepcje i wyciągali wnioski.

Z zawartością karty "the Rome Charter" możecie się zapoznać na stronie: 
https://www.2020romecharter.org/ 



fot. Paweł Mazur

fot. Paweł Mazur

fot. Paweł Mazur

fot. Paweł Mazur
Ta strona używa plików cookies dowiedz się więcej