Od rezydencji do sceny. Jak Willa Decjusza konsekwentnie wspiera twórców i doprowadza ich prace do publicznego spotkania z widzem 20.12.2025
W Willi Decjusza kultura nie dzieje się „przy okazji”. Tu rzeczy mają ciąg dalszy. Pomysły są rozwijane, teksty dostają czas i przestrzeń, a twórcy – realne wsparcie. Najlepszym dowodem jest Maraton Miniatur Dramatycznych, który już 20 grudnia o godz. 19.00 odbędzie się w Domu Machin Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. To wydarzenie nie spadło z nieba. Ono wyrosło z procesu.
Rezydencje, czyli początek drogi (a nie punkt programu)
Rezydencje scenariopisarskie realizowane w Willi Decjusza w ramach Forum Dialogu Kultur. Rezydencje dla Scenarzystów i Dramatopisarzy to coś więcej niż „miesiąc na pisanie w ładnym miejscu”. To świadomie zaprojektowany etap pracy twórczej, w którym czas, skupienie i międzynarodowy kontekst są równie ważne jak efekt końcowy.
Jesienią – w październiku i listopadzie – w Willi Decjusza pracowały osoby dramatopisarskie z Polski, Niemiec, Turcji i Ukrainy. Każda z nich miała jasno określone zadanie: w ciągu miesiąca stworzyć krótki tekst dramatyczny lub jego fragment. Bez presji „gotowego spektaklu”, ale z myślą, że ten tekst będzie żył dalej. I dokładnie tak się stało.
Powstały cztery miniatury:
Każdy z tych tekstów niesie inny język, inną wrażliwość i inne doświadczenie kulturowe. Razem tworzą wielogłos, który idealnie oddaje sens Forum Dialogu Kultur.
Jesienią – w październiku i listopadzie – w Willi Decjusza pracowały osoby dramatopisarskie z Polski, Niemiec, Turcji i Ukrainy. Każda z nich miała jasno określone zadanie: w ciągu miesiąca stworzyć krótki tekst dramatyczny lub jego fragment. Bez presji „gotowego spektaklu”, ale z myślą, że ten tekst będzie żył dalej. I dokładnie tak się stało.
Powstały cztery miniatury:
- Ewa Bembenek – „Ł or a bissl troszkę”
- Jäckie Rydz – „LAVA”
- Fâtıma Çalışkan – „Smoking for Kraków”
- Lena Lagunszkowa – „Lisa w niebie w rękach z rauchtopazem”
Każdy z tych tekstów niesie inny język, inną wrażliwość i inne doświadczenie kulturowe. Razem tworzą wielogłos, który idealnie oddaje sens Forum Dialogu Kultur.
Drugi krok: spotkanie z młodymi reżyserami
Na tym etapie wiele instytucji mogłoby powiedzieć: „misja wykonana”. W Willi Decjusza to dopiero połowa drogi.
Teksty zostały rozlosowane wśród czwórki studentów reżyserii z krakowskiej AST i białostockiej AT:
Dostali pełną wolność twórczą. Bez instrukcji, bez narzuconej interpretacji. Jedno założenie: zróbcie z tym tekstem, co chcecie. To moment, w którym literatura zaczyna oddychać sceną, a młodzi reżyserzy mogą wejść w prawdziwy dialog z żywym, współczesnym materiałem dramatycznym.
Teksty zostały rozlosowane wśród czwórki studentów reżyserii z krakowskiej AST i białostockiej AT:
- Lada Borovska
- Kamila Kucia
- Julia Lange
- Piotr Sędkowski
Dostali pełną wolność twórczą. Bez instrukcji, bez narzuconej interpretacji. Jedno założenie: zróbcie z tym tekstem, co chcecie. To moment, w którym literatura zaczyna oddychać sceną, a młodzi reżyserzy mogą wejść w prawdziwy dialog z żywym, współczesnym materiałem dramatycznym.
Finał? Publiczny pokaz w Teatrze Słowackiego
Efektem tego procesu jest Maraton Miniatur Dramatycznych – cztery krótkie formy sceniczne pokazane jednego wieczoru, w jednym miejscu, w partnerstwie z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Nie w salce prób. Nie „dla branży”. Tylko dla publiczności.
To ważne: twórcy rezydencyjni nie zostają w zamkniętym obiegu instytucjonalnym. Ich praca trafia na scenę jednego z najważniejszych teatrów w kraju. Tekst → interpretacja → pokaz. Prosto, uczciwie, konsekwentnie.
To ważne: twórcy rezydencyjni nie zostają w zamkniętym obiegu instytucjonalnym. Ich praca trafia na scenę jednego z najważniejszych teatrów w kraju. Tekst → interpretacja → pokaz. Prosto, uczciwie, konsekwentnie.
Strategia zamiast przypadków
Ten model działania nie jest jednorazowy. To strategiczne, komplementarne podejście, które od lat rozwijają Stowarzyszenie Willa Decjusza i Instytut Kultury Willa Decjusza.
Stowarzyszenie buduje programy rezydencyjne, sieci międzynarodowe i długofalowe relacje z twórcami.
Instytut zapewnia zaplecze instytucjonalne, produkcyjne i programowe, dbając o to, by efekty pracy rezydentów były widoczne, dostępne i realnie obecne w obiegu kultury. Razem tworzą ekosystem, w którym twórca nie znika po zakończeniu programu, a dzieło nie kończy życia w pliku PDF.
Stowarzyszenie buduje programy rezydencyjne, sieci międzynarodowe i długofalowe relacje z twórcami.
Instytut zapewnia zaplecze instytucjonalne, produkcyjne i programowe, dbając o to, by efekty pracy rezydentów były widoczne, dostępne i realnie obecne w obiegu kultury. Razem tworzą ekosystem, w którym twórca nie znika po zakończeniu programu, a dzieło nie kończy życia w pliku PDF.
Zapraszamy na pokaz!
eśli chcesz zobaczyć, jak wygląda kultura robiona z myślą o procesie, a nie tylko o efekcie – przyjdź na Maraton Miniatur Dramatycznych.
Jeśli interesuje Cię współczesny dramat, młoda reżyseria i teksty, które dopiero zaczynają swoją sceniczną drogę – tym bardziej.
A jeśli lubisz wiedzieć, skąd coś się wzięło i dokąd zmierza – to wydarzenie jest dokładnie o tym.
20 grudnia, godz. 19.00
Dom Machin, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Bilety: [KLIK]
Projekt dofinansowany ze środków Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Jeśli interesuje Cię współczesny dramat, młoda reżyseria i teksty, które dopiero zaczynają swoją sceniczną drogę – tym bardziej.
A jeśli lubisz wiedzieć, skąd coś się wzięło i dokąd zmierza – to wydarzenie jest dokładnie o tym.
20 grudnia, godz. 19.00
Dom Machin, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Bilety: [KLIK]
Projekt dofinansowany ze środków Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.